Antirust

Understell / Rustbehandling

> Det oppstår rust og korrosjon på alle biler – ingen biler er rustfrie. For en normal bileier er det nesten umulig å oppdage om bilen er angrepet, men vi vet hvor det kan være rust eller korrosjon på din bil.

Garanti

Selv om bilprodusenter og forhandlere innførte langvarige garantier mot rust, gjelder den bare ved gjennomrusting av karosseriet. Mange bilprodusenter har i dag opptil 12 års garanti mot gjennomrusting, og dette er en positiv utvikling. Men man bør tenke på at rustangrepet må ha startet innenfra karosseriet for at garantien skal være gjeldende.

Garantien mot rust er derfor ingen garanti for at bilen ikke ruster.

Våre rustbehandlingsprodukter er av ypperste kvalitet, de er testet og dokumentert virkningsfulle og er godkjent for bruk på din bil og vil ikke påvirke rustgarantien.

Understellsbehandlingen kan ta flere dager å utføre, dette er ikke noe som utføres mens kunden venter.

En slik antirustbehandling bør man gjøre allerede før du tar i bruk bilen, bestiller du dette kan vi tilby å hente og levere bilen din hos bilforhandleren.

Har du en bruktbil som ikke er behandlet, det er ikke for sent, forleng leve tiden vesentlig på din bil.

Fremgangsmåte

Bilen blir heiset opp og innerskjermer og søledeksel under bilen blir demontert slik at vi kommer inn til metallet, understellet blir deretter vasket grundig og kontrollert for rust. Disse stedene vil du ikke ha tilgang til å kontrollere selv, da det ofte er tildekket med plastdeksler. Dersom vi finner rust som må utbedres, tilbyr vi kunden å få dette utbedret til avtalt pris, vi kan ikke overse påbegynte rustangrep. Riktig behandlingsmetode vurderes (ofte sandblåsing), området blir sprøytet med spesialmiddel og grunning før behandlingen fortsetter. Vi har egne sprøyteskjemaer for hver bilmodell, det er mange hensyn som må tas, hvor man skal sprøyte og hvor man ikke skal sprøyte, det finnes nemlig utallige steder hvor det er f. eks sensorer for airbag etc som ikke må tildekkes.

Alle hulrom, kanaler, dører, panser, bagasjerom og innerskjermer og understell blir behandlet med tynnstoff for å beskytte mot rust. Etter dette er utført blir hele bunnen også innerskjermer sprøytet med et tykt lag med beskyttelsesstoff for maksimal beskyttelse og holdbarhet. Vi borer ikke hull for å komme til, da det skaper enda en kilde til rust. Alt blir kontrollert og montert tilbake, hjul blir trukket til med momentnøkkel.Du har nå beskyttet din bil på best mulig måte. Våre produkter er mer fleksible og minst luktsterke på markedet.

Sikkerhet

Rustbeskyttelse dreier seg ikke bare om økonomi, men også om trafikksikkerhet ettersom rusten kan angripe viktige konstruksjoner og dermed gjør bilen mindre kollisjonssikker. Den farlige rusten kan være der selv om den ikke synes. Lar du oss foreta en rustbeskyttelse forlenger du ikke bare bilens levetid, men du får også en sikrere bil.

Klima

Rustbeskyttelsen fra fabrikken fungerer generelt bra på kontinentet, men ikke i vårt nordiske klima. Både korrosjonsinstituttets og andre undersøkelser viser at galvaniserte plater ikke er tilstrekkelig for vårt krevende klima. Vår kompletterende behandling med voksbaserte produkter er en forutsetning for å holde rusten borte.